Niecały miesiąc temu lista dyskusyjna PTI żyła m.in. tematem zainspirowanym listem Michała Boniego skierowanego do ministra edukacji i Polskiej Rady Informatyzacji. List byłego ministra administracji i cyfryzacji postulował o wprowadzenie nauki programowania do szkół podstawowych, powołując się przy tym na przykład Brytyjczyków i Estończyków. Nie ulega wątpliwości, że programista to zawód przyszłości, ale czy podstawówka to odpowiednie miejsce na kształcenie tego typu umiejętności?

Na pewno za takim rozwiązaniem jest firma Samsung Electronics (SE), która we współpracy z kilkoma stowarzyszeniami i ośrodkami edukacyjnymi od września 2013 roku realizuje w kilkudziesięciu polskich szkołach pilotażowy projekt "Mistrzowie Kodowania". Celem tego projektu jest nauka programowania w klasach 4-6 z wykorzystaniem języka Scratch. Scratch to specjalny interaktywny i wizualny język opracowany w słynnym MIT (Massachusetts Institute of Technology). Służy do tworzenia historyjek, gier i animacji, a oprogramowanie deweloperskie udostępniane jest bezpłatnie na stronie twórców rozwiązania:http://scratch.mit.edu/. Czy stowarzyszeni w PTI mają podobne poglądy na programowanie w podstawówkach jak Michał Boni, czy przedstawiciele SE? Oto kilka fragmentów wypowiedzi na ten temat:

***

[...] Ja oczywiście jestem przeciwny powszechnemu nauczaniu programowania, bo to obniża prestiż tych, co już obecnie umieją. Programista jak kapłan tajemnego kultu - im ich mniej, tym gawiedź patrzy z większym uznaniem. Parę razy już zdarzyło mi się uzyskać tytuł prawie-geniusza, bom napisał 100 wierszy kodu w Visual Basicu do Excela. Generalnie świat dzieli się na mądrych, co programować umieją, i pozostałych. Niech tak zostanie.

A poważnie - z programowaniem jak z innymi dziedzinami inżynierskimi. Na pracach ręcznych (czy jak to się akurat zwie) można nauczyć trzymania młotka i robienia karmnika z dykty, ale potem inżynierowie uczą się liczenia wytrzymałości drewnianej konstrukcji hali sportowej, albo kościoła. Kiedyś było modne programowanie żółwia Logo, ale to chyba było nudne. Pewniemożna byłoby rozszerzyć np. naukę korzystania z Worda, czy Excela o programowanie prostych makr, ale niestety Visual Basic, czy Java są mało intuicyjne. [...]

Jarek Deminet

***

[]... HTML w gimnazjum poszerzony o podstawy PHP w liceum mógłby dać fajny obraz tego czym są podstawy podstaw programowania .....i byłby o wiele bardziej atrakcyjny niż żółw .... I byłby do "ogarnięcia" również przez "nieinformatyczną" młodzież ... A przy okazji można by niejako zahaczyć o bezpieczeństwo aplikacji WEB (jakiś drobny SQL Injection ;-) ) . A tak na marginesie zastanawiam się czy w ramach czegoś co kiedyś było "przysposobieniem obronnym" (nie wiem czy jest współczesny tego odpowiednik) nie warto byłoby podjąć tematu "cyber(nie)bezpieczeństwa", aby nie było tak jak :

Stracił 16 000 PLN bo miał dziurawy router. Prawie 1,2 miliona Polaków może być podatnych na ten atak! [...] (artykuł z serwisu www.niebezpiecznik.pl - przyp. red.)

Jakie są najpopularniejsze hasła używane przez klientów firmy ADOBE? 1. 1 911 938 - kont z hasłem: 123456  (!!!!! AM) [...]

Adam Mizerski

***

[...] nauka programowania we wczesnych latach nauki (podstawówka, gimnazjum) powinna być ukierunkowana na myślenie algorytmiczne, logikę i ogólne zrozumienie konstrukcji programistycznych. Z tym jest duży problem. A takie wykształcenie (proinformatyczne) pozwoli na łatwiejszy start w życie zawodowe i społeczne ... wszystkim - nie tylko programistom. Dzisiaj coraz częściej nie szuka się programistów (tylko) konkretnego języka ... ale programistów znających określone środowiska (fameworki) i to najlepiej z doświadczeniem. Na studiach powinny być (moim zdaniem) doskonalone umiejętności właśnie w tym zakresie (+ projektowanie, optymalizacja, testowanie, zarządzanie projektamiitp.) ... a nie uczenie podstaw programowania. 15 lat temu mało kto uczył się obsługi edytora tekstu w szkole średniej. Dzisiaj to standard podstawówki. Z algorytmami i podstawami konstrukcji programistycznych powinno być tak samo.

Tomasz Komorowski

***

W pełni się zgadzam! Algorytmika i logika to podstawy, a z tym nawet moi studenci (Pedagogika) mają DUUUUŻE problemy.

Jacek Pulwarski

***

Zgadzam się z [...] w 100%.

Pamiętam (jeszcze-, bo już trochę lat minęło) ze swoich studiów - chyba ze 2-3 semestry algorytmiki na schematach zwartych (czyli standardowy zestaw pomocy naukowych - tablica, kreda, kartka, długopis) dopiero później jakieś programowanie. Jest tylko małe ale ... Czy chcemy czy nie, ale do tego potrzebna jest porządna podstawa matematyczna, a z tym jest ... no właśnie. Jak muszę studentom informatyki (!!!) tłumaczyć np. jakie muszą być spełnione warunki aby koniunkcja była "prawdziwa", to ręce opadają. A to są ludzie z maturą "rozszerzoną" z matematyki ...

Wojtek Kulik

***

Pomysł moim zdaniem jest dosyć dobry (i nie nowy, bynajmniej autorski), ale NIE-DO-ZREALIZOWANIA w obecnej rzeczywistości polskiej szkoły. Zgadzam się z kolegami, ze jeśli już wszystkich, to trzeba uczyć algorytmicznego rozwiazywania problemów oraz elementów komputerowej reprezentacji informacji (bity, pliki, obrazki, kodowanie). Niestety obecnie szwankuje nawet nauczanie matematyki (zrozumienie pojęcia procenta, o ile jest to inny procent niż taki wyrażony na etykiecie napoju, jest obce większości społeczeństwa). Podsumowując moim zdaniem to jest odgrzanie cudzego pomysłu (z zachodu) przez polityka, który akurat znalazł się na lodzie. Przez kilka lat Pan Minister miał realny wpływ na to co się dzieje w kraju, a teraz chce chyba zaznaczyć swoja obecność w mediach. W tej chwili popierając albo negując ten pomysł stajemy się wyłącznie narzędziem do podnoszenia szumu przez Pana MinistraL

Andrzej Romanowski

***

Pytanie: A co to jest algorytmika? Bo jeśli to ma być cos do bycia uczonym na tablicy z kredą i rysowaniem schematówblokowych to jestem przeciw. Żyjemy w 21 wieku i to oznacza, że to, co robi komputer robi się na komputerze, a to co może zrobić komputer robi się na... komputerze! Dla dzieci dzisiaj komórka i tablet to jest taki gadżet jak dla nas był ???zegarek??? i kasetowy magnetofon???? [...]  pora przestać patrzeć w to jak coś było i zacząć myśleć o tym jakimi rzeczy mają BYĆ -- biorąc pod uwagę to co jest wokół nas -- kim są młodzi -- co wiedzą -- kiedy wiedzą / potrafią / rozumieją -- jak rozumieją świat [...]

Marcin Paprzycki

***

Programowanie nie jest dla każdego - bo część uczniów w gimnazjum po prostu nie radzi sobie z tym tematem. Ważne uczenie logicznego myślenia, choć można to też zrobić na funkcji warunkowej w excelu. Co powinien umieć przeciętny człowiek po szkole w zakresie użytkowania komputera? Czy tworzenie stron jest mu potrzebne? Czy bardziej bezpieczne poruszanie się po sieci, umiejętność edycji tekstu w szablonach, podstawowe zasady portali społecznościach? Programowaniem zainteresowanych jest realnie około 30% uczniów. Reszta przechodzi przez te lekcje z "musu".

Beata Chodacka

***

A na koniec jeszcze jedna wypowiedź, jaką udało mi się uzyskać od osoby, której osiągnięcia w świecie programowania są znane chyba wszystkim.

***

Jestem za jak najwcześniejszą nauką programowania rozumianego jako myślenie algorytmiczne. W zasięgu ręki każdego z nas są dostępne "inteligentne" urządzenia liczące. Już dzieci należy przyzwyczajać do tego, że można z nich nie tylko korzystać biernie, ale prawdziwą wartością dodaną jest "zmuszenie" ich do działania zgodnie z naszym życzeniami. Mówi się, że umiejętność myślenia algorytmicznego będzie w XXI wieku tak samo ważnajak czytanie, pisanie i liczenie. Wprowadzenie programowania już do szkoły podstawowej pozwoli urzeczywistnić marzenie, żeby informatyka stała się specjalnością Polaków.

Krzysztof Diks

***

Nawet wśród informatyków zdania są podzielone, choć widać wyraźną przewagę zwolenników nauki programowania od wczesnych lat szkolnych. A jakie jest Twoje zdanie?  

Opracowanie: Tomasz Komorowski


  • HP-sponsor-255
  • LogoMNiSW x800
    Konferencja została dofinansowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu związanego z realizacją zadań upowszechniających naukę (decyzja nr 530/P-DUN/2015 z dnia 27 stycznia 2015 roku)
  • Patronat
    Logo KI SIO
  • Patron medialny
    logo3 biuletyn PTIwm2
  • Patron medialny
    logo1 Przeglad Org
    logoREQ v235x72 1
  • Patron 

    SIW logo 235
  • Patron medialny
    logo bpmstan 223